Fokus for formidlingsforløbet med naturvejlederen kan være:
– Alle børn mere ud i naturen – en på opleveren sammen med børnene – en andereledes trivselsoplevelse – et fælles tredje omkring en naturoplevelse
Alle institutioner eller dagpleje kan booke et Naturvejleder formidlingsforløb. Forløb kan tage afset i det I har behov for. Forløb planlægges ud fra jeres ønsker for formidlings arrangementer eller kurser.
– Et sidemandskursus eller dags kursus for pædagogisk personale
Brug et formidlings forløb til: Læring omkring et natur emne – At opleve at naturen kan noget særligt med os – En alternativ naturturs dag – understøtte læreplanstemaer natur, udeliv og science – Et sidemandskursus for pædagoger i et naturemne de ønsker sat fokus på hvor børnene er dagens statister – Et dagskursus for pædagogisk personale.
Natur og frilufts formidling kan tilrettelægges på alle årstider – også som vinterarrangementer omkring vinternaturen eller med juletemaer.
Formidlings forslag til børne institution og skole:
Mange forløb kan sagtens kombineres så der er noget fra flere temaer på formidlings dagen. Aktiviteter tilpasses aldersgruppen, så aktiviteterne passer til børnenes nivau og evner. Naturvejlederen tilbyder emner der understøtter Natur, udeliv og science – men vi kommer også ofte rundt om de øvrige læreplanstemaer.
- Vild mad fra naturen – lær om naturens spisekammer. Vi sanker spiselige urter/planter i skov,eng og på strand. Vi tilbereder et fler retters måltid, ud fra de fundne råvarer og smager på herlighederne fra naturen. Tro mig – du vil blive overrasket over hvad man kan spise i den danske natur! Samtidigt bliver børnene kloger på planterne og hvordan de gror, gennem lege og aktiviteter.
Varighed: 2-3 timer. (Der faktureres ekstra for madingredienser)
- Kan også tilrettelægges som naturens spisekammer og bålmad – I laver jeres egen mad over åben ild, med naturens råvarer som ingrediens. – Eller med stormkøkkener eller transportable bålkomfurer et sted hvor man ikke kan lave bål.
- Projekter med fokus på natur, biodiversitet og klima.Her arbejder vi gennem læring, opgave løsning, kreativitet og lege – med hvordan man passer på, hjælper og beskytter klima,biodiversitet og natur. Fokus er at give budskabet om at passe på verden videre, skabe biodiversitet og hvorfor det er vigtigt at lære at passe på naturen. Varighed: 1,5 eller 2 timer.
- Mikroforsker “Flere små forskere i naturen ” Her arbejder vi med børnenes tilgang til naturen gennem nysgerrighed, undring og undersøgelse”. – Børnene får en fornemmelse af hvad det vil sige at forske og lave science i naturen – med udgangspunkt i krible krable dyrenes forunderlige verden.
Varighed: 1,5 eller 2 timer.
- Naturvidens science – krible krable og naturlege. Det er super sjovt at lede efter dyr i skovbunden, på marken eller i sø og å – hvad støder vi på, og hvem er de ? Vi leger nogle naturlege, som kan lære os om, hvordan dyrene lever. Vi laver nogle forskellige opgaver omkring vores læring. Emnet er understøttet af Krible krable temaer og vil være årstids og sted bestemt.
Varighed: 1,5 eller 2 timer.
- Teambuilding og samarbejdsøvelser i naturen.Vi arbejder med nogle sjove og udfordrende samarbejdsøvelser og lege i naturen. Formålet er at lære og give et indblik i samarbejds nødvendighed, for at et teamwork fungerer. Vi ser her hinandens ressourcer – hvem der er bedst til hvad og til fælles brug for at gruppens teamwork kan fungere. Fokus holdes positivt og givende. At alle er gode til noget at alle kan være med. Aktiviteter kan være koordinerings øvelser, bygge øvelser, udfordrende øvelser på sanserne.
Varighed: 2 timer kun for 5-6 årige de store skolebørn
- Kniv og snitte aktiviteter i naturen.At snitte og bruge en dolk/kniv er her i fokus. Der vil være nogle forskellige muligheder for snitteopgaver at udføre. Vi snitter måske vores eget dyr, redskab eller legetøj. Det kan være, vi laver et bål og spiser pølser med vores nysnittede gaffel, eller at vi skyder til måls med eget snittet kastespyd efter dyreskiver.
Varighed: 1,5 eller 2 timer.